Totaal aantal pageviews

woensdag 8 oktober 2014

Let's go!

Ben je er klaar voor? Misschien heb je al je tekenspullen al, of juist niet. En daarom plaats ik dit bericht op mijn blog.

Help, wat voor papier?

Laten we beginnen bij het papier. Ik gebruik zelf heel dun en glad papier. (A3) Er bestaan verschillende soorten papier, je hebt ruw papier en glad papier. Glad papier gebruik ik eigenlijk altijd, daardoor word je tekening heel netjes. Ruw papier kun je ook gebruiken maar dan lijkt het vaak iets slordiger, alhoewel je daar ook mooie tekeningen mee kunt maken. Het ligt er ook aan met wat voor potloden je tekent. Teken je met grafietpotloden, dan kun je het beste glad papier gebruiken. Zoals ik heb gezegd, gebruik ik heel dun papier. Het is beter om iets dikker papier te nemen, (wat stevig genoeg is) zodat je ook eventueel dingen kunt uitgummen. Bij dun papier heb je sneller kans op kreukels wanneer je gaat gummen. Wanneer je aquarelpotloden gebruikt, kun je beter ruw papier gebruiken. Aquarelpotloden zijn potloden waarmee je ook met water werkt. Dit heb ik ooit eens geprobeerd alleen kon ik daar niet goed mee overweg =P. Je hebt ook verschillende diktes in papier. Voor aquareltekenen zou ik wat dikker papier nemen als met grafietpotloden.




Welke potloden?

Voor manga tekeningen, portrettekeningen, en allerlei van dit soort tekeningen gebruik ik grafietpotloden. Ik heb zelf een set waar de volgende potloden inzitten: 5B, 4B, 3B, 2B, B, HB, F, H, 2H, 3H, 4H, 5H. Daarbij is 5B het zachtst en 5H het hardst. In potloden zit klei. Veel klei en weinig grafiet geeft een hard potlood, veel grafiet en weinig klei geeft een zacht potlood.  Je kunt ook zeggen, 5B is donker en 5H is heel licht. Voor het schetsen gebruik ik vaak een 2H potlood (of 1 van de H potloden). Daarna ga ik meestal over naar mijn HB potlood en de schaduwen en donkere plaatsen doe ik met de 3B/4B/5B potloden. Het voordeel van een set potloden is dat je meer diepte kunt krijgen in een tekening, maar je kunt ook goed met HB potlood tekenen wanneer je (nog) geen set hebt.




Gum?

Het mooiste zou natuurlijk zijn om niet te gummen, maar soms ontkom je daar simpelweg niet aan. De soort gum die bijvoorbeeld achterop een potlood zit, raad ik af. Die vind ik persoonlijk te hard om op een mooie tekening te gummen, want daardoor is de kans groter dat het papier kapot gaat en je krijgt er vaak ook lelijke vegen van op het papier. Ik gebruik een witte, zachte gum, maakt het papier niet kapot, laat nauwelijks potlood achter op het papier en je kunt er veel mee weggummen. De gum wordt wel snel vuil, maar dit kun je oplossen door op een kladblaadje het vuil eraf te gummen.




Extra dingen

Verder gebruik ik soms een liniaal, voor tekenlijnen te plaatsen (bijv. bij portrettekeningen), zodat je een goed begin krijgt.

Een voorbeeld; foto, model, plaatjes, tijdschriften zijn gebruikelijk. Ik teken meestal dingen na van google, youtube, plaatjes, tijdschriften, foto's of voorwerpen. Portrettekenen met een echt iemand voor me heb ik nog nooit geprobeerd maar lijkt me nog lastiger. Ik zou beginnen bij iets wat je makkelijk na kunt tekenen, zoals een bepaald voorwerp in je huis, of iets van een plaatje.






Wil jij nog iets weten over iets wat hierin nog niet is besproken? Of weet je een leuk onderwerp voor de volgende keer? Ik zat zelf te denken aan welke soort voorbeelden handig zijn om na te tekenen. Laat het gerust weten!

Groetjes,

Charina



1 opmerking: