Totaal aantal pageviews

donderdag 9 oktober 2014

Wat nu?

Tekeningen uit tekenboeken en van youtube

Het is altijd lastig (vind ik zelf) om een goed voorbeeld te hebben om na te tekenen, en ja, het meeste wat ik teken, teken ik na. Met 3D probeer ik zelf wat dingen uit. Je hebt ook verschillende soorten tekenboeken in boekenwinkels liggen. Ik heb zelf een tekenboek waar stap voor stap in is uitgelegd, hoe je een bepaald dier moet tekenen. Dat is heel handig om te gebruiken wanneer je begint met tekenen. Je hebt verschillende soorten tekenboeken. Van dieren, mensen, bomen en planten etc. Hier heb ik een foto van een tekening die ik een keer met behulp van zo'n boek heb gemaakt. Ook staan de tekenlijnen erin en dat is handig om je tekening in verhouding te laten kloppen. Je vind er ook tips in, en er staat ook bij beschreven hoe je het moet doen. 





De tekening ziet er wel anders uit als in het tekenboek. Wees daarom niet getreurd wanneer de tekening niet goed lijkt als in je tekenboek of plaatje. Het kan mooi zijn op jouw eigen manier. Bij portrettekenen probeer je diegene wel precies na te tekenen, en dat vind ik zelf nog heel moeilijk.

Je volgt simpelweg de stappen die in het tekenboek zijn beschreven. Telkens komt er iets bij. Wanneer je niet tevreden bent in het begin, zou ik overnieuw beginnen en nog een poging wagen. Wat je ook kunt doen is hetzelfde plaatje een aantal keren tekenen. Dat hoeft niet allemaal na elkaar, want ik merk bij mezelf dat het dan alleen maar slechter wordt, maar dat je bijvoorbeeld na een paar dagen hetzelfde plaatje opnieuw tekent. Je bewaart de tekeningen dan ergens in op volgorde en kun je zo de verschillen ontdekken (na langere tijd). 

Je krijgt er ook meer handigheid in door tekeningen van hetzelfde voorwerp op te zoeken op internet, wieweet kom je nog zo'n tekening tegen. Dan kun je kijken wat je beter had kunnen doen. (of misschien vind je jouw tekening juist mooier, top!) Bijvoorbeeld, als je een oog van een foto of plaatje hebt nagetekend, dan kun je kijken of er op google.nl ook een tekening van een oog staat. Zo kun je goed zien wat je beter had kunnen doen of mooier had gevonden. De volgende keer probeer je dat toe te passen in je tekening.

Ook zijn er op youtube.nl heel veel filmpjes hoe je allerlei dingen kunt natekenen. (wat ik zelf heel erg leuk vind) 



Het helpt om veel te tekenen. Hoe meer je tekent, des te beter het gaat lukken op den duur. Geef daarom ook niet snel op, want de aanhouder wint! 


Heel veel succes! Wanneer er vragen zijn hoor ik die graag en probeer ze te beantwoorden. =)

Groetjes,

Charina =)





1 opmerking: